پاسخ به یک سئوال در مورد تضمین این کمپانی

پاسخ به یک سوال

چه تضمینی در مورد کمپانی وجود دارد ؟ آیا معتبر است ؟ آیا دوام میاورد و .......


از آنجا که تعداد زیادی از دوستان و خوانندگان وبلاگ به کرات سوالات فوق را مطرح نموده اند بر آن شدیم تا از طریق پست مطلب جدید و از نقطه نظری متفاوت به این مسئله بپردازیم :

لازم به ذکر است آن چیزی که شما برای انتخاب و پیوستن به یک کمپانی نتورک به آن نیاز دارید به دو قسمت تقسیم میشود : اول اینکه آیا اصلا کمپانی وجود دارد و سایت آن واقعی هست یا نه که به لطف اینترنت و در سایه معلومات و علم روز ٬ کمتر کسی است که از روشهای تشخیصی روتین مثل سایت whois seoself ,geotrust , ٬google earth و .... چیزی نداند که حتما این روشها را امتحان نموده اید و تا حدی مطمئن شده اید . اما قسمت دوم که بمراتب از قسمت اول مهمتر است و میخواهیم آنرا بررسی کنیم چیزیست که اکثر افراد آنرا نادیده میگیرند و نیازمند این است که از زاویه دیگری به قضیه فوق نگاه کنیم . طبیعتا نمیتوان هم در عصر الکترونیک درآمد کسب کرد و هم از معیارهای تجارت سنتی در آن استفاده کرد .

در مورد شرکتهای نتورک ٬ معیارهای سنجش و قیاس توسط عصر خودش تعریف میگردد . همانطور که میدانید معیار سنجش قدرت در شرکتهایی که بصورت سنتی کار میکنند (مثلا ایران خودرو ) به فاکتورهایی از قبیل میزان سابقه ٬ پشتوانه مالی ٬ میزان امکانات ٬ املاک و مستغلات ٬ تعداد کارمند و ... بستگی دارد که کاملا طبیعی است اما مشکل وقتی ایجاد میشود که بخواهیم با همین فاکتورها به استقبال عصر الکترونیک برویم و شرکتهای نتورک را از این فیلترهای سنتی رد کنیم .

بنابراین سوالی که مطرح میشود این است که شرکتهای نتورک چه فاکتورهایی دارند ؟ این شرکتها در بدو امر تقریبا شرایط یکسانی دارند یعنی یک آفیس مشخص ٬ افراد متخصص ٬ رهبران و مدیران و سرمایه اولیه . اما آنچه که در ادامه این شرکتها را از هم تفکیک میکند ( بعضی را ورشکسته و برخی را غول صنعت نتورک میسازد ) به خط مشی فکری رهبران کمپانی و دیدگاههای لیدرهای آن بستگی دارد . در واقع مهمترین سرمایه و پشتوانه این شرکتها ٬ دانش و آگاهی و طرز تفکر مدیران و لیدرهای ارشد آن سازمان است و نه صرفا منابع فیزیکی آن.

اگر قانع نشده اید پس بیشتر دقت کنید : استاد برجسته نتورک ٬ رندی گیج ٬ بعد از مدتها دوری از نتورک قصد داشت در یک شرکت جدید ٬ دوباره استارت بزند و همگان منتظر بودند تا ببینند این نابغه نتورک چه معیاری را جهت انتخاب شرکت جدیدش لحاظ خواهد کرد . او اینگونه ارزیابی میکند که شرکتهای حاضر 4 گروهند و او دسته چهارم را انتخاب میکند و میگوید : "شرکتهای نوپایی که شش ماه تا یکسال از تاسیس آنها میگذرد و این فرصت بزرگ را دارند تا اولین شرکت بزرگ بعدی باشند و در آینده تبدیل به شرکتهایی چند میلیارد دلاری شوند . من به دنبال چنین دسته ای هستم چونکه ثروت واقعی و شانسهای بزرگ در آنها پیدا میشود زیرا میتوانیم بعنوان یک لیدر تاثیرگذار این کمپانیها را مطرح و قویتر سازیم "

رندی معتقد است قدرت و عظمت یک شرکت نت در آینده به قدرت و طرز فکر لیدرهای آن در امروز بستگی دارد پس هیچ فرمول مشخصی برای کشف آینده یک شرکت نتورک و دوام آن وجود ندارد مگر رفتار و عملکرد لیدرهای آن کمپانی و تیمی که شما در آن قصد فعالیت دارید .

ای کاش آنقدر که در مورد ماهیت شرکت و متعلقات آن وسواس بخرج میدهیم درباره لیدرهایمان و تیمی که قرار است در آن کار کنیم نیز اهمیت قائل شویم . اگر هنوز به این باور نرسیده ایم بدین معنی است که با معیارهای عصر جدید منطبق نیستیم .

از همین روست که رندی در جایی دیگر میگوید :"... دلتان بخواهد که بین شما و کمپانی صد نفر فاصله داشته باشد " چرا که او معتقد است قدرت یک شرکت به افراد سازمان آن بستگی دارد . چیزیکه باید در مجموعه تکثیر گردد قبول این باور است که افراد ٬ وارد شرکتهای قوی نمی شوند بلکه این شرکتها هستند که توسط لیدرهای قوی ٬ قدرتمند میشوند .

اگر واقعا بدنبال شرکتی مطمئن و قدرتمند جهت فعالیت در نتورک میگردید ٬ تیمی را که قرار است در آن کارکنید بیشتر بشناسید و تفکر رهبران و لیدرهای آنرا ارزیابی کنید بجای اینکه وقت خود را در جستجوی شماره ثبت شرکتها تلف کنید . زیرا ما معتقدیم فردیکه در یک سیستم وارد میشود در واقع شرکتی را تاسیس نموده که به میزان اعتقاد و تفکرات خویش ٬ میتواند آنرا بسط داده و جهانی سازد و یا برعکس با عدم درک واقعیتهای موجود و اصرار در اثبات ذهنیات گذشته میتواند شرکتش را در همان نطفه عقیم سازد.

اگر بپذیریم که یک کمپانی ٬ قدرت و محبوبیتش را از طریق تفکرات افراد سازمانش کسب میکند طبیعتا برای قویترشدن و ماندگاری آن ٬ تلاش بیشتری خواهیم کرد تا از طریق این تغییر ذهنیت ساده ٬ بتوانیم خودمان ٬ سازمانمان و آینده یمان را بیمه کنیم .....

درون توست اگر خلوتی و انجمنی است

برون ز خویش کجا روی ٬ جهان خالیست
Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes